
Hvorfor snakker alle om Hawk Tuah pigen? 🤷♀️ Forklaringen bag viralt indhold.
Forfatter:
Katrine S. Lund
Dato:
14. juli 2024
Læsetid:
3 minutter
Hvis du er på nogle former for sociale medier, har du nok også stiftet bekendtskab med den såkaldte "Hawk Tuah" pige.
Hvis ikke, er jeg meget imponeret.
Jeg kan ikke åbne Instagram uden at høre "Hawk Tuah" minimum 17 gange. Og måske endnu værre: min kæreste kan ikke længere børste tænder uden at sige "hawk tuah", når han spytter tandpasta ned i håndvasken. Det var sjovt de første 3 gange.
Hvis du ikke har set videoen, kan jeg godt forstå, du er forvirret.
Lad mig forklare.
Hvem er "Hawk Tuah" pigen?
Den sidste uges tid har diverse medier været oversvømmet med et videoklip fra Nashville, hvor en ung kvinde bliver interviewet på gaden.
Kvinden hedder Hailey, og man kan vist roligt sige, at hun var godt bedugget, da samtalen fandt sted. Til hele internettes fordel.
Kort fortalt forløb snakken sådan her:
Interviewer: "What move in bed makes a mon go crazy every time?"
Hailey: "You gotta give 'em that 'hawk tuah' and spit on that thang!"
Og bare lige for en god ordens skyld, så er "Hawk Tuah" jordens mest grinern måde at efterligne lyden af at spytte. "That thang" håber jeg selv du kan gætte hvad er, for det kan jeg ikke oversætte på en sober måde.
Hvis du bor i en jordhule, og ikke har set klippet, kan du finde det på Youtube:
Okay, jeg er med. En snalret kvinde siger noget perverst på et videoklip. Hvorfor snakker alle om det?!
Det var mine tanker 1:1 efter jeg havde set klippet. Bevares, jeg er også født før år 2000, men alligevel.
Det sker sgu da hver fredag og lørdag på den lokale pub – så hvorfor går alle amok over det?
Det kort svar: Fordi det gik viralt.
Hvad betyder 'at gå viralt'?
Det betyder, at indholdet er blevet delt ufattelig mange gange inden for en meget kort periode. Med andre ord sker der en eksplosiv deling af en bestemt type indhold, som medfører en gigantisk høj eksponering.
At gå viralt handler altså om at skabe noget indhold, som folk ikke kan lade være med at dele. Det kan være alt fra japansk hudplejerutine til skrækkelige børnesange.
Pokker tage dig Baby Shark do do do.
Hvordan går man viralt?
Selvom man aldrig kan vide, hvad der går viralt, så har denne type indhold nogle stærke kendetegn:
#1: Det fanger folks opmærksomhed
Der er uendeligt meget indhold på sociale medier, og meget af det er bras. Det virale indhold er god til at fange folks opmærksomhed - for eksempel ved at tage udgangspunkt i aktuelle begivenheder og populære trends.
#2: Det vækker følelser hos modtageren
Og det kan være alle slags følelser: Glæde, afsky, vrede, kærlighed osv. Hvis indholdet har en stærk, følelsesmæssig appel, er der større sandsynlighed for, at det påvirker modtageren - og får dem til at dele indholdet med andre.
#3: Det er nemt at dele med andre
Det er sjældent en flyer, der går viral. Det er næsten altid digitalt indhold, hvor brugerne nemt kan dele det med venner og familier. F.eks. videoer på Instagram, Youtube, Meta og TikTok.